Klaar voor de start - Reisverslag uit Houten, Nederland van Roland - WaarBenJij.nu Klaar voor de start - Reisverslag uit Houten, Nederland van Roland - WaarBenJij.nu

Klaar voor de start

Door: Roland

Blijf op de hoogte en volg Roland

24 Juli 2019 | Nederland, Houten

De Renault Grand Espace is verkocht, en sinds een paar maanden trotse eigenaar van een tweedehands Tesla Model S 85.
En nu dan de eerste klassieke zomervakantie, maar dan met de Elektrische auto!
Een mooi avontuur, maar hoe gaat het nu precies in zijn werk? Waar loop ik tegenaan en hoe makkelijk is het om overal te laden?

Met deze reisblog doe ik verslag van mijn avontuur, wat eigenlijk helemaal geen avontuur zou moeten zijn. Ik heb tot doel, ook in mijn werk, om EV rijden en laden een zorgeloze ervaring te laten zijn.

Ik ben benieuwd hoe ver we komen ;-)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Vandaag alle uitzoekwerk aan het afronden voor "De grote EV vakantiereis" ! Voor sommigen al het gewone werk, voor mij de eerste keer...enigszins naief denk ik dat dit wel goed komt. Dat Tesla heeft tenslotte overal die Superchargers staan.

Maar wat als ik nu verder wil rijden dan de actieradius rondom zo'n snellader? Dus toch maar een en ander uitzoeken.

Daarnaast: ik heb de kinderen verteld dat we allemaal in die auto moeten passen, 3 kids (12,15,17) inclusief hun bagage! Geen aanhangers, caravans, dakkoffers, fietsdragers. Geen grote MPV waarin je vrij alle benen kunt strekken, maar gewoon een achterbank en een kofferbak waar het allemaal in moet passen....
En een frunk! dat dan weer wel. (frunk= kofferruimte aan de voorkant)

Qua navigatie dan:
Tesla geeft alleen zn eigen laders weer, dus daar heb je niet veel aan als je bijv 's nachts ergens wilt (parkeer)laden
Verschillende navigatie-apps die allemaal net wat anders doen of presenteren. Maar welke te kiezen? Chargy? 'a better routeplanner' ziet er wel compleet uit, dus proberen we maar. New motion app erbij en dan maar dubbel checken.
Via Tomislav, een Kroatische relatie met wie ik af en toe samenwerk, heb ik nog een paar apps/websites gekregen voor de Kroatische markt, dat is leuk om te bekijken. Laadpalen die gewoon gratis beschikbaar zijn in deze erg prille markt: ze hebben er wel een EV-bedrijf maar nog nauwelijks laadpunten ;-)
Zo check ik de laadpunten in Zadar en Pag op https://puni.hr. Wel handig dan om te weten dat laadpunten 'punionica' betekent (letterlijk: 'bottelaars'). En nu weet ik dat er een laadpunt vrij is in de Zagrebacka Ulica in Pag, vlakbij mijn toekomstige campeerplek. Dat is dan wel weer goed geregeld!!
Of ik kijk op https://elen.hep.hr/ en ha! in Zadar staat een fijne 22KW laadpaal met 2 laadpunten. Verder trouwens maar heel beperkt. In Nederland gaan we dan een stuk lekkerder met onze 50.000 laadpunten. En nog belangrijker: je kunt er met elke pas laden! Dat laatste vind ik nog het meest spannend.

Dus hoe zit het dan met de pasjes? Met welk pasje kan ik laden bij Elen, en bij Puni? Bij die eerste tref ik een lijst aan van plekken in Zadar waar je RFID kaarten kan kopen, als mijn Kroatisch net te roestig is. Doemscenario's spelen door mijn hoofd over 12 passen die je nodig hebt om door het land te komen, maar ik heb er nu precies 2 (help!) Met de illusie dat het met die snelladers wel lukt. Afijn we zijn benieuwd!

De route
De route die we hebben gepland, leidt ons naar mijn schoonouders in Landgraaf, daar dan overnachten (en AC/parkeerlader vinden ;-) ) en vandaar door naar Lermoos in Oostenrijk. Daar gaan we dan opnieuw overnachten en toevallig is dit dezelfde plek waar we ook met wintersport zijn geweest, dus het wordt wel leuk om de hellingen nu in de zomer te zien.
En dan zaterdag nog een paar uurtjes naar de camping in de Dolomieten! Al gezien dat daar lokaal geen laadpunt staat, dus maar ff kijken hoe en wat...

En dit alles probeer ik dan te benaderen vanuit het idee: een vakantie met EV hoort de normaalste zaak te zijn !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roland

Actief sinds 25 Juli 2019
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 2022

Voorgaande reizen:

25 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

Met de Tesla naar Italie en Kroatie

Landen bezocht: